Ett liv i lyx...

Studentlivet är inte alltid fullt av pengar men med vänner, kärlek och hela världen för mina fötter gör det ingenting!

Vad är slöjd...?

Publicerad 2012-05-05 21:36:36 i Allmänt,

Min lärare bad mig förklara vad slöjd är, så jag ska göra ett försök...

Slöjd är det ämne i skolan där hantverk står i fokus. Ett ämne som innebär praktiskt kunskap men lika mycket teoretisk kunskap. Där teori och praktik har lika stor del i ämnet och kärnan är att lära lösa problem, att våga lära sig misslyckas enligt min åsikt.

Alla stora genombrott genom historien har inte kommit av att någon suttit och läst en bok (teori) utan genom experiment (praktik) både lyckade och misslyckade samtidigt för att vi ska kunna utveckla vårt samhälle har de kunskaper som människan lärt sig genom åren skrivits ner och framtida generationer har kunnat ta del av så att de inte behöver starta från noll varenda gång. Ett litet sidospår blev det visst...

Jag tror att om man vill ta reda på vad slöjd är så måste man fråga eleverna, men det viktigaste är kanske inte vad slöjd är utan vad det innebär för dem. Slöjd är visserligen hantverket inom trä, metall och textil där tradition förenas med nutid men det som verkligen betyder något inom slöjden är hur eleverna uppfattar den. Inte bara positivt och negativt utan vad slöjd innebär för dem. en plats där eleven kan läsa och skriva utefter egen förmåga för han/hon har läs- och skrivsvårigheter, en plats som är enda sättet att någonsin få ägna sig åt hantverk är i skolan på grund av etnisk tillhörighet, en plats där man får uttrycka sin personlighet genom arbetet, en plats där ansvar och självständighet är byggstenar, en plats där misslyckanden anses bättre än att lyckas, en fristad där eleverna kan vara sig själva.

Jag kom kanske lite ifrån att beskriva vad slöjd är men för att ta reda på vad ett ämne är till exempel slöjd, är enligt mig att ta reda på vad ämnet innebär för eleverna, det är trots allt dem vi hela tiden försöker nå :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rebecka

"Ha en hjältes orädda attityd och ett barns kärleksfulla hjärta."

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela