Ett liv i lyx...

Studentlivet är inte alltid fullt av pengar men med vänner, kärlek och hela världen för mina fötter gör det ingenting!

Konsten att klippa häst

Publicerad 2012-11-10 17:00:40 i Allmänt,

Alla som har häst vet att när hösten och kylan kommer blir även hästens päls tjockare. Fram åker klippmaskinen och ett par timmar senare ligger all päls på golvet och hästen ser ut som en felklippt pudel. Nu ska jag inte tala om hur konstigt det ser ut med en klippt häst för det är trots allt det enda positiva med den tjocka pälsen är att man får leka med klippmaskin på hästen ett par timmar :)

Något som även lockas fram är minne från olika hästar jag klippt och det har blivit några stycken genom åren. Min försökskanin var min första foderponny och tur var väl det att vi inte åkte någonstans under den första vintern. Jag har blivit bättre kan jag ju meddela! Ett exempel var när jag tillbringade mitt år i Frankrike och alla hästarna skulle helklippas (dvs från öronspetsen och hela benen, se de såg snarare ut som naken hundar än felklippta pudlar). Vi hjälptes åt, jag och Lotta, även om det blev många hästar på mig då Lotta hade fler hästar att rida. En hästägare, tonårstjej, ville göra detta själv och det gjorde hon men den hästen såg varken ut som en naken hund eller pudel, snarare en häst med skabb. Så det blev lagt på mig att fixa till hästen för veckan efter skulle de ut på en tävlingen jag har för mig det var franska mästerskapen i dressyr. Jag kan inte påstå att hästen såg fin ut men det blev i alla fall lite mindre "skabbigt" efter min klippning men hon fick leva ett par veckor med en häst som hade "skabb". De andra gångerna lät hon mig klippa hästen från början...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rebecka

"Ha en hjältes orädda attityd och ett barns kärleksfulla hjärta."

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela