Ett liv i lyx...

Studentlivet är inte alltid fullt av pengar men med vänner, kärlek och hela världen för mina fötter gör det ingenting!

Inspiratören

Publicerad 2013-02-07 21:27:02 i Allmänt,

Charlotte Lundgren är vår föreläsare under kommande fem föreläsningar och hon kan motivera/inspirera som få jag har hört innan. En av de första sakerna hon fick oss att förstå är att vi gör oss själva "en jävla stor tjänst" om vi faktiskt gör som schemat säger och läser det vi ska inför föreläsningarna. Vi kommer förstå så mycket bättre då allt hon säger då.
 
Hon har rätt men det är inte många som verkligen förklarar det för oss. Lotta, som hon kallas, är rak på sak, har attityd och åsikter men är även tydlig med vilka "regler" som gäller i hennes föreläsningssal. Hon förklarade till exempel att när hon ställer en fråga förväntar hon sig ett svar. Punkt. Inget krusidull eller lockande eller pockande utan bara så här är det. Lär er eller skit i att bli svenskalärare, lite den känslan får man...
 
Sen att det hon föreläser om svensk grammatik, satsgrammatik, som är lika flytande som glass i solen. Det finns regler men det finns lika många undantag som bara är. Hur ska jag lyckas förklara det för eleverna: Detta är svenska skrivregler men det finns lika många undantag för vårt språk är levande, det förändras hela tiden. Men Lotta är inspirerande att lyssna på, jag vill bli en lärare som hon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rebecka

"Ha en hjältes orädda attityd och ett barns kärleksfulla hjärta."

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela