Ett liv i lyx...

Studentlivet är inte alltid fullt av pengar men med vänner, kärlek och hela världen för mina fötter gör det ingenting!

Språkutveckling á la Rebecka

Publicerad 2013-02-26 18:31:26 i Allmänt,

Föreläsningen och lektionen idag bestod av frågor kring barns språkutveckling vilket förde mina tankar tillbaka längs memory lane...
 
Så dagens lektion förde mina tankar tillbaka till min tid i Frankrike när jag genom hästmänniskor och en 6-årig flicka, E, försökte lära mig franska. Stalltjej L var oxå där för att arbeta med hästarna men hon kunde redan franska vilket underlättade mitt jobb något gigantiskt. Jag vet inte hur det skulle varit eller gått utan henne. Hur som helst, tillbaka till språkutveckling och på vilka olika sätt man kan ägna sig åt språkutveckling.
 
Jag kommer nämligen ihåg hur vi, jag och L satt i  the Clubhouse tillsammans med E ch läste ur en fransk-svensk ordlista. Tråkigt tycker ni men jag satt och läste orden högt på franska för att sedan låta Lotta och E turas om att säga vad orden betydde. Ni förstår L vill träna upp sin franska mer och E behövde träna upp sin svenska då hennes mamma. alias min chef, är svenska och de hade släktingar i Sverige. Så tillsammans kan man säga att vi alla tränade språkutveckling fast på olika sätt/plan. Jag tränade mitt uttal, L sina franska ord och E tränade upp sitt ordförråd i svenska.
 
Inte så dåligt måste jag säga för en blivande svenskalärare som inte visste det själv för 4 år sedan...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rebecka

"Ha en hjältes orädda attityd och ett barns kärleksfulla hjärta."

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela