Ett liv i lyx...

Studentlivet är inte alltid fullt av pengar men med vänner, kärlek och hela världen för mina fötter gör det ingenting!

Omtenta

Publicerad 2013-01-14 01:49:34 i

Så jag sitter där i den enorma salen med min omtenta framför mig. Luften är varm och torr, nästan för hostattack men jag kan känna doften av linoljebehandlat trä (måste vara en för tidig yrkesskada). Klockan är 09:45 och jag har svarat på alla frågorna trots att tentatiden är från 8:00-13:00. Vår lärare ska komma in vid 10:00 om vi har några frågor. Det enda jag kan tänka på är att det kan inte vara så enkelt, det ska inte vara så enkelt! En tenta på universitet ska inte kännas så enkel... Eller är det jag som inte tagit fram rätt uträkning. Det ska egentligen vara något mycket mer avancerat? Eller har jag rätt trots allt?

Blicken glider över andra i den stora salen, alla huvud är böjda över tentor som de antingen missat när den gick första gången eller som de fått göra om men alla skriver frenetiskt. Det ska väl inte vara så enkelt för mig då, eller?

Tentatanterna sveper blicken över studenter för att upptäcka fusk, fingrar på pennor och papper, allt för att få lite att göra tills tiden är slut. Går sakta förbi för att lösa av varandra vid toaletterna. Tre toalettbesök var sa de innan vi började, tre toalettbesök var under fem timmar. Det kan inte vara så enkelt, eller?

10:00 och vår lärare kommer in. Jag är klar men undrar hur det går för de andra, känner de samma lättnad/skräck som jag för att det verkar vara så enkelt. Sneglar försiktigt bakåt så inte tentatanterna blir misstänksamma men nej mina kamrater skriver och räknar för full hals, precis som alla andra. Det kan inte vara så enkelt!

Med steg som nästa ekar i den stora och alldeles tysta salen lämnar jag in tentan 10:27, min lärare har redan gått därifrån men jag satt i alla fall kvar så han såg mig sitta och "skriva". Den stora dörren slår igen bakom mig med en svag duns och jag tänker tyst för mig själv i den allra djupaste delen av huvudet: Det kan inte vara så enkelt, jag är körd... Igen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rebecka

"Ha en hjältes orädda attityd och ett barns kärleksfulla hjärta."

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela